Școala Gimnazială Specială Pașcani are în derulare trei proiecte europene, Erasmus+ din care două de parteneriat stratetigic: KA229,Creating Positive Behaviors cu parteneri din Turcia și Grecia, proiectul KA201 Art Therapy for Autism coordonat de școala noastră cu parteneri din Polonia, Letonia, Grecia, Macedonia de Nord și Turcia dar și un proiect de formare profesională Erasmus+ KA122, 2021-1-RO01-KA122-SCH-000035796 care se va desfășura pe o perioadă de 18 luni, începând cu 2 decembrie 2021, proiect care va avea un buget total de 46960 euro și cu formatori din Spania, Finlanda, Croația și Italia.
În perioada 25-29 octombrie 2021 a avut loc prima întâlnire transfrontalieră din cadrul proiectului Erasmus+ KA201 Parteneriate strategice, Art Therapy for Autism, nr proiect: 2020-1-RO01-KA201-080184 coordonat de Școala Gimnazială Specială Pașcani, întâlnire care a avut loc la Stowarzyszenie Wyjątkowe Serce, Polonia, Olsztyn. Au fost realizate prezentări ale instituțiilor partenere dar și prezentarea diferitelor forme de artterapie utilizate la copii cu autism. Pe parcursul celor cinci zile de proiect, participanții la întâlnire au putut vadă și să lucreze în atelierul de olărit, atelierul de prelucrare a sticlei, atelierul de prelucrare a lemnului și a fierului, să realizeze cutii cu bijuterii, obiecte decorative din sticlă lipite la cald dar și să viziteze Scoala Specială Zespol din Olsztyn, un exemplu de dezvoltare instituțională prin diversitatea de servicii educaționale și terapeutice oferite tinerilor cu nevoi speciale. Exerciții referitoare la modalitatea de folosire a terapiei prin dans, terapia prin muzică dar și felul cum este folosit teatru pentru a dezvolta la copii cu autism abilitățile sociale și de comunicare au fost discutate împreună cu gazda noastră și cu profesorii de diferite specialități care se implică cu pasiune și devotament în îmbunătățirea calității vieții persoanelor cu nevoi speciale. În ultimazi de proiect a fost organizată și o vizită culturală a orașului Olsztyn alături de un ghid profesionist și au fost înmânate certificate de participare.
Această primă întâlnire în format fizic vine la aproximativ un an de la începerea proiectului, perioadă în care partenerii au inițiat proiectul în mediul online, au elaborat un instrument de evaluare a diferitelor forme de artterapie, instrument care va fi folosit pentru a se evidenția beneficiile folosirii diferitelor forme de artterapie la copii cu autism. Următoarea întâlnire de proiect se va desfășura luna februarie în Macedonia de Nord, Skopje, urmând ca evenimente similare să se desfășoare în Grecia, Letonia, Turcia, iar ultima întâlnire de proiect va fi în România când vor fi și sumarizate rezultatele cercetărilor.
Prezentul proiect își dorește sa abordeze o nevoie specifică de formare identificată în rândul cadrelor didactice care lucrează cu tineri cu TSA, tematică care nu a mai fost abordată în nici un proiect european de pana acum și anume cum folosim diferite forme de artterapie în activitățile educaționale cu copii cu tulburări din spectrul autist. Astfel în cadru acestui proiect se va realiza și se va adapta o grilă de evaluare special realizată pentru a măsura impactul diferitelor forme de art terapie asupra copiilor cu tulburări din spectrul autist care va fi aplicată în instituțiile partenere:
- Posebno osnovno uciliste “d-r Zlatan Sremec “-Macedonia, Skopje
- Eidiko Epaggelmatiko Gymnasio Kavalas, Grecia, Kavala
- Valmieras pilsetas pasvaldibas Valmieras Gaujas krasta vidusskola attistibas centrs Letonia, Valmeira
- Stowarzyszenie Wyjątkowe Serce, Polonia, Olsztyn
- Mersin buyuksehir belediyesi ozel egitim uygulama okulu ii. kademe, Turcia, Mersin